Sociala Medier: 20 populära plattformar

Mer än hälften av alla människor i världen använder nu någon form av sociala medier. För företag innebär detta att det är möjligt att nå nästan alla typer av konsumenter på dessa plattformar. Det finns massor av sociala webbplatser, appar och plattformar, alla med olika funktioner och nischer. Därför måste varje företag skapa sin egen mix av sociala medier som är inriktad på dess målkunder.

20 populära webbplatser för sociala medier just nu

Det finns dock ett värde i att välja populära plattformar. De som har många aktiva användare har större sannolikhet att vara relevanta för dina målkunder.

Vilka är då de mest populära sociala medierna just nu? Nedan finns en lista över 20 populära sociala medier med olika funktioner, nischer och användarbaser. Du behöver förvisso inte ha en närvaro på alla dessa plattformar. Men några kan vara värda att lägga till i din marknadsföringsmix.

De mest populära webbplatserna för sociala medier

sociala medier

1. Facebook

Facebook är en av de mest kända sociala medieplattformarna i världen. Med 2,7 miljarder aktiva användare varje månad använder mer än en tredjedel av världens befolkning Facebook. Facebook grundades den 4 februari 2004 och har konsekvent utvecklats genom åren för att passa användarnas behov och locka nya användare. Detta inkluderar bland annat förvärven av Instagram och WhatsApp. Företag kan skapa egna sidor, grupper och evenemang. Facebook erbjuder också riktade annonseringsmöjligheter för dem som vill öka synligheten för specifika konsumenter. Företag kan också använda Facebook Messenger för att skicka personliga meddelanden till kunder.

2. Twitter

Twitter fick rykte om sig som en mikrobloggsida som bara innehöll textinlägg på upp till 140 tecken. Sedan lanseringen 2006 har den höjt denna teckenbegränsning och låter nu en användare dela andra medier som foton och videor. Med cirka 330 miljoner aktiva användare varje månad är Twitter inte lika utbredd som Facebook. Det är dock fortfarande mycket använt bland vanliga konsumenter. Dessutom kan det vara en användbar webbplats för interaktion, som att delta i Twitter-chattar inom din bransch eller svara på kunder som har frågor om kundservice.

3. LinkedIn

LinkedIn är den mest populära sociala mediesajten för professionellt nätverkande. Plattformen har över 700 miljoner registrerade användare, varav cirka 300 miljoner är aktiva varje månad. LinkedIn lanserades 2003 och gör det möjligt för en användare att lägga till sitt CV, komma i kontakt med andra i sin bransch och till och med lägga upp och svara på platsannonser. När det gäller marknadsföring är LinkedIn ofta särskilt användbart för B2B-företag. LinkedIn erbjuder till och med betalda annonser och alternativ för publicering av innehåll.

4. YouTube

YouTube är inte bara världens mest populära webbplats för videodelning. Det är också den näst mest populära sökmotorn efter Google. Företaget grundades 2005 och köptes så småningom av Google. YouTube har över 2 miljarder inloggade besökare per månad. Det finns ännu fler som besöker webbplatsen och tittar på videor utan att logga in på sitt eget konto. I princip kan alla företag som vill använda videomarknadsföring använda YouTube för att nå en bred publik. Webbplatsen tillhandahåller också analyser, underlättar interaktion mellan användare och låter dig bädda in videor på andra webbplatser.

5. Pinterest

Pinterest är en del av en webbplats för sociala medier och en del av en sökmotor. Den består av digitala anslagstavlor där en användare kan spara produkter, projektidéer och inspirationsbilder. För företag är det en perfekt plats att dela med sig av produktbilder, unika DIY-idéer, recept och unika visuella bilder. Du kan också göra innehållet på dina webbplatser ”pinnbart” genom att inkludera pin-it-knappar som gör det möjligt för besökarna att dela ditt innehåll på sina tavlor. Pinterest lanserades 2010 och har sedan dess samlat mer än 400 miljoner aktiva användare varje månad.

6. Instagram

Instagram är en annan kanal för sociala medier som lägger stor vikt vid det visuella. Webbplatsen lanserades 2010 och köptes senare av Facebook. Den har mer än 1 miljard aktiva månadsanvändare och är huvudsakligen en mobil plattform. Liksom Facebook erbjuder Instagram riktade annonseringsalternativ för att hjälpa företagsanvändare att nå en specifik användare. Instagram erbjuder också olika publiceringsalternativ, bland annat foton, videor, bildspel, berättelser och liveströmmar.

sociala medier populara

7. Tumblr

Tumblr är en bloggplattform som tillåter flera olika inläggsformat. Du kan inkludera citat, chattar, videor, foton och till och med ljudinnehåll. Den lanserades ursprungligen 2007 och ägs nu av Automattic. Användarbasen har minskat lite under de senaste åren. Den har dock fortfarande cirka 400 miljoner besökare per månad. Företagspopulationen är inte lika stor på Tumblr som på andra plattformar som Facebook. Detta kan dock potentiellt hjälpa varumärken att sticka ut från andra webbplatser som är övermättade . Tumblr erbjuder också sponsrade inlägg och låter användaren enkelt dela innehåll på nytt.

8. Flickr

Flickr är en populär plattform för att dela foton och videor. Webbplatsen lanserades 2004, köptes av Yahoo 2005 och ägs nu av SmugMug. Den är särskilt populär för fotografer eller företag som vill att deras bilder ska delas på webben. Du kan också använda den för att hitta royaltyfria bilder som du kan använda i innehåll. Webbplatsen har förlorat en del av sitt inflytande i branschen under de senaste åren. Den har dock fortfarande cirka 90 miljoner månatliga användare.

9. Reddit

Reddit är en social nyhets- och underhållningswebbplats med massor av undergrupper som ägnar sig åt specifika intressen. En registrerad användare kan skicka in innehåll och kommentera trådar för att interagera med andra användare. Webbplatsen lanserades 2005 och har samlat på sig 430 miljoner aktiva användare varje månad. Reddit är inte särskilt populärt bland marknadsförare. Det finns dock massor av aktiva, målinriktade gemenskaper som gör den till ett attraktivt alternativ för webbplatser som vill nå en ny publik. Det finns också affärsrelaterade subreddits för dem som är intresserade av att nätverka eller lära sig.

10. Snapchat

Snapchat är en plattform för sociala medier för mobila meddelanden. En användare kan dela engångsinnehåll med vänner eller lägga upp berättelser som går ut till alla användarens följare. Appen släpptes 2011 och blev snabbt populär, särskilt bland unga konsumenter. Den har sedan dess bromsat in lite. Det finns dock fortfarande cirka 360 miljoner månatliga användare världen över som använder denna sociala mediekanal. Varumärken som vänder sig till unga konsumenter kan skapa företagskonton och annonsera i appen.

11. WhatsApp

WhatsApp är en populär mobil meddelandeapp. Du kan använda den för att skicka bilder, texter, dokument, ljud- och videoinnehåll till en annan användare individuellt eller i grupp. Företaget lanserades 2010 och ägs nu av Facebook tillsammans med Instagram. WhatsApp har nu mer än 2 miljarder aktiva användare varje månad. Småföretag kan använda appen för att enkelt kommunicera med kunder och potentiella kunder på en personlig nivå.

12. Quora

Quora gör det möjligt för användare att ställa frågor och dela med sig av svar på en mängd olika ämnen. Den lanserades ursprungligen 2009 och har nu mer än 300 miljoner månatliga användare. Företag kan använda Quora för att bygga upp expertis inom ett specifikt område. Inlägg med frågor rankas också ofta högt i sökresultaten. Detta gör att även de som inte aktivt använder Quora kan komma att stöta på dina svar.

13. TikTok

TikTok är relativt nytt i världen av sociala nätverk. Det har dock redan gjort ett minnesvärt avtryck i landskapet för sociala medier. Appen låter en användare skapa korta, kreativa videor. Den har redan mer än 800 miljoner aktiva månadsanvändare runt om i världen. Företag kan använda den för att visa upp sin kreativa sida och skapa viralt innehåll som en del av sin marknadsföring i sociala medier.

14. Vimeo

Vimeo är en professionell videoplattform. Även om den inte används lika mycket som YouTube erbjuder den kvalitetsfunktioner som är perfekta för videografer och de som vill dela filmiskt innehåll. Det finns cirka 170 miljoner aktiva användare varje månad på denna sociala mediekanal. Vimeo-användare kan dock också dela och bädda in videor på andra webbplatser. Användarna kan också få tillgång till avancerad statistik och analys för att övervaka prestanda.

15. BizSugar

BizSugar är en social plattform specifikt för småföretagare, entreprenörer och chefer. Webbplatsen skapades 2007 och ägs nu av Small Business Trends LLC. Användarna kan dela videor, artiklar, blogginlägg, podcastavsnitt och webbplatser. Andra användare kan diskutera eller rösta på det innehåll de gillar. Webbplatsen når mer än 2 miljoner småföretagare varje månad. Därför är det ett utmärkt ställe att dela resurser, få kunskap och marknadsföra sig till en B2B-publik.

16. Mix

Mix är en plattform för personliga upptäckter. Företaget köpte den populära innehållsaggregatorn StumbleUpon redan 2018. Användarna kan koppla andra sociala webbplatser som Facebook och Twitter för att kurera sina flöden. Före övergången hade StumbleUpon cirka 35 miljoner aktiva användare. Alla har dock inte stannat kvar. Ändå kan den här sociala mediekanalen komma väl till pass för småföretag som vill dela användbart eller viralt innehåll.

17. Medium

Medium är en plattform för att skapa och dela långformat innehåll. Även om det tekniskt sett inte är en kanal för sociala medier delar miljontals människor och organisationer webbplatsens innehåll. Skillnaden är att den inte har en massa extrafunktioner som andra sociala webbplatser som distraherar folk från huvudsyftet. s resultat är den idealisk för innehållsskapare som vill att deras idéer ska lysa. Twitter-medgrundaren Evan Williams grundade Medium 2012. Det finns nu nästan 100 miljoner användare på webbplatsen varje månad. Företag kan använda webbplatsen för att dela komplexa idéer eller diskussioner med en bred publik.

populara sociala medier

18. Digg

Digg är en nyhetsaggregator med en kurerad förstasida. Ämnena på denna sociala kanal varierar mycket och kan omfatta politiska frågor, vetenskapliga fynd och virala videor. Webbplatsen grundades 2004 och har genomgått flera iterationer genom åren. Även om den inte är lika populär som den en gång var finns det 8 miljoner användare per månad. Företag kan använda den för att kurera sina egna onlineflöden eller dela relevant innehåll.

19. Viber

Viber är en mobilapp för VoIP och snabbmeddelanden som blandar sociala medier och kommunikation. Appen släpptes 2010 och har nu cirka 260 miljoner aktiva användare per månad. Du kan använda den för att utbyta ljud, video och bilder med andra registrerade användare. Liksom andra chattappar är den perfekt för att dela på ett personligt plan med kunder eller partner. Det finns också alternativ för gruppchatt.

20. WeChat

WeChat är en mångsidig mobil meddelandeapp. Människor kan skicka textmeddelanden, röstsamtal, videoinnehåll och till och med göra betalningar. Det finns alternativ för gruppchatt och individuell chatt. Och det finns cirka 1 miljard aktiva användare varje månad runt om i världen. WeChat erbjuder officiella företagskonton. Därför kan varumärken använda tjänsten för att enkelt underlätta kommunikationen med kunder och skicka ut meddelanden som en del av en kampanj i sociala medier.

Vilken webbplats för sociala medier är din favorit? Har du någon att lägga till i vår lista över de mest populära sociala medierna?

Vilken är den mest använda webbplatsen för sociala medier?

Facebook är den mest använda sociala mediesajten i världen, med 2,7 miljarder aktiva användare varje månad. WhatsApp och YouTube kommer på delad andraplats, med 2 miljarder aktiva månadsanvändare vardera.

Vilken är den bästa webbplatsen för sociala medier för ditt företag?

Att hitta de bästa sociala nätverken för ditt företag beror på vad du vill uppnå. Om du letar efter en webbplats med flest användare är Facebook, YouTube och WhatsApp sannolikt de bästa sociala medierna. De som vill dela snabba meddelanden kan välja Twitter. Och de som vill marknadsföra sig till en yngre användarbas kan överväga webbplatser som Instagram, Snapchat eller TikTok.

Vilka är fördelarna med sociala medier för ditt företag?

Webbplatser för sociala medier ger dig möjlighet att interagera med kunder på en personlig nivå. Du kan dela inlägg med en bred publik och svara människor enskilt. Eftersom de flesta i din målgrupp troligen använder åtminstone någon av de sociala medierna är det ett bra alternativ för att nå nya målkunder och kommunicera med nuvarande kunder. Många plattformar för sociala medier.

Artikeln är inspirerad av: https://smallbiztrends.com/2016/05/popular-social-media-sites.html

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.