Tjäna pengar Instagram: Inkomst från Instagram

Oavsett om du är ett varumärke eller en innehållsskapare finns det stora pengar att tjäna på sociala medier. Lär dig hur du kan tjäna pengar på Instagram år 2022. Om att arbeta hårt och tjäna pengar är den amerikanska drömmen, så är att inte arbeta hårt och tjäna pengar Instagramdrömmen. Men för att tjäna seriösa inkomster med hjälp av sociala medier krävs en seriös strategi.

Oavsett om du är en skapare eller ett företag kommer du att hitta mest framgång med att tjäna pengar på Instagram om du gör din research Fortsätt läsa för att inspireras av exempel från kreatörer och varumärken och hitta tips för att tjäna pengar på Instagram som gäller för alla.

Här kan du se mer information om hur du kan tjäna pengar på Facebook

Hur man tjänar pengar på Instagram (12 strategier för 2022)

Kan du tjäna pengar på Instagram? Absolut. Faktum är att hjälpa kreatörer att försörja sig på plattformen är en topprioritet för Instagram, särskilt när konkurrensen hårdnar från TikTok, Snapchat och YouTube.

”Vårt mål är att vara den bästa plattformen för kreatörer som du att försörja sig på”, sa Metas vd Mark Zuckerberg vid företagets första Creator Week i juni 2021.

År 2021 var Instagram den näst mest nedladdade appen i världen. Det är den sjunde mest besökta webbplatsen globalt, den fjärde mest använda sociala medieplattformen och har 1,22 miljarder användare varje månad. Allt detta innebär att det är en enorm potentiell publik. Med en enorm och varierad samling människor som potentiellt kan exponeras för ditt innehåll finns det gott om möjligheter att tjäna pengar.

pengar instagram

Hur mycket pengar kan du tjäna på Instagram?

Siffror är knepiga, eftersom skapare och varumärken är notoriskt privata när det gäller hur mycket pengar de tjänar. Dessutom är det komplicerat att beräkna inkomster från Instagram – om du sjunger en låt på en Reel, ljudet blir viralt och du får ett skivkontrakt på grund av denna internetberömmelse, sedan köper tiotusentals människor biljetter till din konsert, räknas det som att du tjänar pengar på Instagram? Vad händer om du lägger upp matvideor, sedan ger en länk till din receptblogg och lägger upp annonser på din blogg som du tjänar pengar på?

Det låter bisarrt, men det är så de flesta framgångsrika skapares resa går till. Hur mycket pengar du kan tjäna på Instagram beror på dina referenser, publikens storlek, engagemang, strategi, drivkraft och en gnutta dum tur.

Här är hur mycket vissa skapare och kändisar har rapporterat att de har tjänat in:

$901: Den genomsnittliga summan som en Instagram-influencer med 1 000 till 10 000 följare kan tjäna per inlägg, enligt Business Insider.

100 till 1 500 dollar: Hur mycket en skapare kan få för en annons på sina Instagram stories enligt Brian Hanly, vd för Bullish Studio (en talangbyrå för influencers).

983 100 dollar: Det belopp som Kylie Jenner enligt uppgift tjänar per annons eller sponsrat innehållsinlägg.

1 604 000 dollar: Beloppet som Cristiano Ronaldo enligt uppgift tjänar per inlägg.

År 2021 undersökte Hype Auditor nästan 2 000 influencers (de flesta baserade i USA) om hur mycket pengar de tjänar. Här är vad de fann:

Den genomsnittliga influencern tjänar 2 970 dollar per månad. ”Genomsnittliga” siffror är inte de bästa att gå efter, eftersom det finns så stora skillnader mellan toppar och dalar – vilket refereras i nästa statistik!
Mikro-influencers (konton med tusen till tiotusen följare) tjänar i genomsnitt 1 420 dollar per månad, och mega-influencers (konton med över en miljon följare) tjänar cirka 15 356 dollar per månad.
Hur mycket Instagram-influencers tjänar per kontostorlek (Hype Auditor-grafiken)

Källa: Hypeauditor

Hur man tjänar pengar på Instagram som skapare

Även om du inte har ett ”företag” i konventionell mening finns det många sätt att använda Instagram för att tjäna pengar som privatperson. Med en solid följarskara och en tydlig nisch har du inflytande – och kan bli en influencer.

Samarbeta med varumärken

Att samarbeta med varumärken är troligen det mest kända sättet för kreatörer att tjäna pengar på Instagram. Hitta ett litet eller stort varumärke som överensstämmer med dina värderingar (den delen är viktig – att samarbeta med ett varumärke som inte har något att göra med ditt vanliga innehåll, eller till och med direkt motsäger ditt vanliga innehåll, får dig att verka oäkta).

Partnerskap med varumärken kan ta många olika former: du kan få betalt för att göra ett Instagram-inlägg där en viss produkt presenteras, eller erbjudas gratis produkter i utbyte mot innehåll. För att komma igång kan du prova att göra några inlägg med några av dina favoritsaker – restauranger, hudvård, vad som helst som känns äkta för dig – gratis. Du kan sedan peka på dessa inlägg som exempel när du kontaktar varumärken.

Många smink- och skönhetsinfluencers deltar i den här typen av varumärkeserbjudanden. Här är ett exempel på ett betalt partnerskapsinlägg från skaparen @mexicanbutjapanese för Nordstrom.

Tips: När du deltar i ett betalt partnerskap eller ett sponsrat inlägg ska du vara transparent. Använd hashtaggar, markera inlägget som sponsrat och var tydlig med partnerskapet i dina bildtexter. Om du inte följer Instagrams riktlinjer för varumärkesinnehåll kan det leda till att inlägg tas bort – och det är dessutom oseriöst.

Gå med i ett affiliateprogram

Det här är relaterat till varumärkespartnerskap, eftersom det fortfarande krävs att du ansluter dig till ett företag som säljer specifika produkter eller upplevelser för att gå med i ett affiliateprogram. Affiliateprogrammen betalar dig i princip för att marknadsföra andras produkter (så även här vill du se till att produkterna du lyfter fram stämmer överens med dina värderingar). Om dina följare köper något från varumärket genom dig – vanligtvis genom att använda en specifik länk eller rabattkod – får du betalt.

Den här nagelkonstnären är en affiliate marknadsförare för ett nagellacksmärke – när följarna använder hennes rabattkod för att köpa nagellacket tjänar skaparen pengar.

Aktivera Live Badges

För skapare i USA är Instagrams Live Badges en metod för att tjäna pengar direkt via appen. Under en livevideo kan tittarna köpa märkena (som kostar mellan 0,99 och 4,99 dollar) för att visa sitt stöd.

För att aktivera Live Badges går du till din profil och trycker på Professional Dashboard. Aktivera sedan monetarisering. När du har blivit godkänd ser du en knapp som heter Set Up Badges. Tryck på den och du är redo att börja!

Instagram Live-märken

Källa: Instagram

Om du har aktiverat Live Badges, se till att nämna det när du går live (påminn dina följare om att om de vill visa sitt stöd med pengar är det enkelt att göra det!) och uttryck tacksamhet när någon köper en badge. Att säga tack räcker långt och kommer troligen att uppmuntra andra att bidra.

inkomst instagram

Sälj dina varor

Att använda Instagram som ett marknadsföringsverktyg för dina andra intäktsströmmar är en bra strategi för att tjäna pengar. Om du har kurerat ditt personliga varumärke så pass mycket att du har ett visst utseende, en logotyp, en fras eller något annat som är igenkännbart för dig, kan du överväga att sälja varor som är spätt med den extra gnistan (ditt varumärke). Du kan tjäna pengar på försäljningen – och dessutom få lite gratis reklam när dina följare börjar gå runt med ditt namn på sina träningsbyxor.

Drag queen extraordinaire Trixie Mattel säljer märkesvaror och använder Instagram som en plattform för att annonsera.

Länk till din blogg eller vlog

Att sälja annonsutrymme på din egen webbplats – eller tjäna pengar från Youtube – kan vara superlönsamt, och du kan använda Instagram för att styra dina följare till den externa webbplatsen (tips: använd ett länkträd för att få ut det mesta av den länken i din Instagram-bio).

Här är några snabba exempel:

  • Matfantaster som lägger upp bilder på mat som de har lagat och som också har en blogg där de lägger upp fullständiga recept.
  • Youtubers som lägger upp höjdpunkter från sin vlogg på Reels och sedan ger en länk till sin Youtube-kanal för att se hela videon.
  • Modeinfluencers som lägger upp sina kläder på Instagram och länkar till sin webbplats där de berättar var kläderna kommer ifrån.
  • Friluftsäventyrare som lägger upp vackra landskap och länkar till sin blogg där de beskriver de bästa resvägarna.
  • Matbloggaren @tiffy.cooks lägger upp videor där hon lagar mat på sin blogg och länkar till ingående recept i sin bio. Recepten finns på hennes blogg, som också innehåller inlägg som innehåller affilierade länkar.

Erbjuda betalda handledningar eller masterclasses

Det här liknar att länka till en blogg eller vlogg, men i stället för att tjäna pengar indirekt (genom att företag annonserar på din sida eller Youtube-annonser) betalar dina följare dig direkt för en tjänst som du tillhandahåller.

Om du har ett särskilt expertområde kan du erbjuda en masterclass online som kräver en betald biljett. Den här metoden för att tjäna pengar är vanlig för influencers inom fitness, som kan lägga upp korta träningspass gratis och sedan länka till en fullständig träningsrutin som man måste betala för att få tillgång till.

Filmkoloristen @theqazman erbjuder snabba tips på Instagram, men anordnar också mästarklasser med biljettpris. På så sätt kan hans innehåll fortfarande tilltala en bred (icke betalande) publik, men de som är seriösa och vill lära sig hur man gör betalar honom för en hel lektion.

Du kan också erbjuda gratis handledning eller mästarklasser och helt enkelt be dina följare att ge dig dricks om de har råd – det är den metod som atleten @iamlshauntay använder. Hennes länk i bio hänvisar följare till sätt att betala henne för sitt arbete om de har möjlighet. Det här är en bra teknik att använda om du vill ha maximal tillgänglighet: det finns inget ekonomiskt hinder för ditt innehåll, men det finns ändå ett tydligt sätt för din publik att betala dig om de vill.

Hur man tjänar pengar på Instagram som företag

Att vara närvarande, aktiv och engagerad på Instagram (och att hålla sig uppdaterad om trender) är ett av de bästa sätten att nå framgång som företagare på plattformen under 2022. Så här gör du för att göra det.

Främja specialerbjudanden

Onlinepubliken är en sucker för bra erbjudanden (och Instagramanvändare älskar att köpa saker: 44 % av Instagrammarna säger att de använder appen för att handla varje vecka).

Använd Instagram för att visa upp alla fantastiska saker om ditt företag – särskilt när du har en försäljning. Det är inte bara så att du lägger ut din rea, din kampanjkod eller ditt specialerbjudande på Instagram för att göra reklam för dina följare, utan det gör också att informationen är lätt att dela med sig av.

Det här inlägget om julförsäljning från klädmärket @smashtess har många kommentarer som bara består av människor som taggar sina vänner. Det är ett fantastiskt sätt att marknadsföra utförsäljningen och även få utförsäljningen delad organiskt.

Skapa nedräkningar för nya lanseringar

Du kan använda Instagram för att ge dina följare en smygtitt på nya lanseringar, lanseringar eller produktlinjer – och med hjälp av funktionerna ”Nedräkning” eller ”Påminnelse” kan du ge potentiella kunder ett enkelt sätt att flagga för när de nya produkterna kommer att finnas till försäljning. Detta skapar en viss hype kring ditt erbjudande, och när lanseringen sker får användarna ett meddelande som påminner dem om att kolla in varorna (och förhoppningsvis kolla in varorna).

Denimmärket @decade_studio släppte en kort video på Instagram för att främja lanseringen av sin senaste kollektion.

Skapa en Instagrambutik

Instagram Shops är en direkt metod för att tjäna pengar på appen. Användarna kan köpa produkter med hjälp av plattformens egna e-handelsverktyg, och det är enkelt att inrätta en butik.

Instagrambutiker är en impulsköpares bästa vän (eller värsta mardröm, beroende på hur man ser på det). Dina produkter eller tjänster som kan köpas visas i dina följares nyhetsflöden tillsammans med vanliga inlägg.

Att vara värd för en Instagrambutik är också ett utmärkt sätt att ge snabb kundservice till folk som använder sociala medier (i princip alla – 75 % av världens befolkning över 13 år). Kunderna kan skicka meddelanden till dig eller kommentera inlägg för att lära sig mer om ditt varumärke. (Tips: om du känner dig överväldigad i dina DM:s kan du överväga att använda en chatbot som stöd för din kundtjänst).

När du lägger upp något med ett köpbart objekt visas den lilla butiksikonen på inlägget, vilket gör att tittarna vet att det går att köpa.

Heminredningsbutiken @the.modern.shop använder köpbara taggar i många av sina inlägg.

Shoppingtaggar på Instagram-inlägg i feed

tjana pengar instagram

Samarbeta med skapare

Influencer marketing gör det möjligt för dig att dela ditt företag med skaparens publik (och skaparen får också ett strålkastarljus för din publik – det är en win-win-situation).

När du letar efter personer att samarbeta med, se till att du uppmärksammar deras innehåll och värderingar: du vill välja någon som har mål som stämmer överens med dina egna, så att partnerskapet är meningsfullt för kunderna och inte verkar vara ett konstigt marknadsföringssystem.

Det är till exempel vettigt för ett växtbaserat bageri att samarbeta med en vegansk influencer (mer vettigt än att Bill Nye samarbetar med Coca-Cola, det är säkert).

Försök att samarbeta med kreatörer som sannolikt skulle prova och/eller gilla dina produkter ändå – dansaren @maddieziegler har till exempel länge haft ett samarbete med aktivklädesmärket @fabletics. Du kan erbjuda skaparen pengar, varor eller ett affiliateavtal (mer information om det finns i avsnittet ”Gå med i ett affiliateprogram” i det här inlägget, precis ovanför!) i utbyte mot att han eller hon skriver om ditt företag.

Samarbeta med andra företag

Precis som partnerskap med skapare ger partnerskap med andra företag människor på båda sidor en möjlighet att interagera med en bredare konsumentbas. Försök att kontakta andra företag som ditt företag och anordna en tävling eller en utdelning – det är ett utmärkt sätt att få följare och att nå en ny publik.

För att delta i denna utdelning från @chosenfoods och @barebonesbroth måste deltagarna gilla och spara inlägget, följa båda företagen och tagga en vän i kommentarerna. Båda varumärkena bygger upp sin publik – följare som bara väntar på att omvandlas till konsumenter.

Artikeln är inspirerad av: https://blog.hootsuite.com/how-to-make-money-on-instagram/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.