Tjäna pengar på TikTok: 10 sätt för TikTok inkomst

Hur man tjänar pengar på TikTok. TikTok erbjuder mer än några bra sätt att tjäna pengar. Här är en genomgång av de bästa alternativen, plus några tips för att bygga upp en effektiv verksamhet på TikTok. Under större delen av TikToks korta existens fanns det få möjligheter att tjäna pengar. Men i juni 2020 introducerade företaget TikTok Creator Fund, som betalar människor för videoinnehåll som blir viralt i appen.

I december 2021 bildade TikTok sedan Creator Next – en uppsättning verktyg som gör det möjligt för TikTokare som är över 18 år och har minst 10 000 följare att tjäna pengar på sitt konto.

Här hittar du bra information om hur du kan tjäna pengar på Instagram

I den här artikeln kommer vi att prata om vad Creator Next är och hur du kan utnyttja det. Men vi kommer också att gå igenom några av de andra (externa) sätten att tjäna pengar på TikTok – varav många kan vara ganska lukrativa.

Låt oss dyka in direkt.

Grunderna för monetarisering på TikTok

För att förstå hur man tjänar pengar på TikTok börjar vi med att gå igenom några vanliga termer som du behöver känna till för att kunna använda plattformen på bästa sätt.

  • Tiktok Creator Fund: En metod som drivs av TikTok för att kompensera vissa användare för populärt videoinnehåll.
  • TikTok-mynt: Valuta i appen som kan användas för att ge tips till skapare.
  • TikTok Pro-konto: Ett specialiserat konto med ytterligare analyser för innehållsskapare.
  • Marknadsplats för kreatörer: En TikTok-driven plattform som hjälper varumärken att hitta innehållsskapare att samarbeta med för sponsrat innehåll.
  • Plattformsannonsering: Användare ser annonser efter att ha tittat på flera videor eller när de öppnar appen.

tjana inkomst tiktok

Hur mycket pengar kan du tjäna på TikTok?

Innan vi går in på de specifika sätten att tjäna pengar på TikTok ska vi snabbt gå igenom hur mycket en genomsnittlig person kan förvänta sig att tjäna. Låt oss genast få en sak ur vägen: du kommer förmodligen inte att bli miljonär på TikTok-plattformen. Hur mycket pengar du kan tjäna är också helt beroende av vilken strategi du väljer att använda.

På den höga nivån finns någon som Tori Dunlap, en nationellt erkänd expert på pengar och karriär som bestämde sig för att starta ett TikTok-konto. I en intervju med Making Sense of Cents beskrev Dunlap hur hon lyckades få sitt TikTok-konto att växa från 0 till 350 000 följare och tjäna 60 000 dollar på sex veckor enbart från plattformen.

Samtidigt hade Dunlap en följarskara och var välkänd innan hon började. Hur är det med någon som inte redan har en fanbase?

Jake Sweet – alias @Surfaceldn på TikTok – är en 21-årig universitetsstudent som har samlat över 3 miljoner TikTok-följare. Sweet har rapporterat att hans inkomster är stabila nog att hjälpa till med matbetalningar, men de flesta av de pengar han får in går till att köpa rekvisita för framtida videor. Han fokuserar framför allt på att göra kortare TikToks som ligger i nischen för upptåg (tänk miniversioner av Punk’d), men hans följarskara är fortfarande låg jämfört med andra skapare.

Andra mycket framgångsrika nischer på TikTok är dans, komedi och till och med matlagning! Dessa populära nischer hjälper skapare att samla stora följarskaror, även för unga skapare som Sweet.

Dessutom tjänar vissa personer pengar på plattformen på ett indirekt sätt. Jen Ruiz (@jenonajetplane på TikTok) har till exempel citerats för att ha sagt:

”Direkt kan du tjäna pengar genom Creator Fund, gåvor under livesessions, sponsring genom Creator Marketplace och appar som betalar dig för att marknadsföra ny musik. Indirekt använder jag TikTok för att driva trafik till min webbplats, öka annonsintäkterna, driva bokförsäljning och göra affiliateförsäljning. Jag fick över 10 000 visningar till min webbplats bara förra veckan från TikTok.”

Ruiz nämnde inte specifikt hur mycket hon tjänar på TikTok, men hon lämnade en karriär som advokat för att bli resebloggare på heltid och använder TikTok som en viktig del av sin affärsstrategi.

Så det är helt klart att möjligheten att tjäna tillräckligt med pengar för att lämna ett heltidsjobb – eller åtminstone tjäna lite pengar vid sidan av – är mer än verklig på TikTok.

10 sätt att tjäna pengar på TikTok

Här är 10 olika strategier för att tjäna pengar på TikTok.

1. Få betalt direkt av TikTok

Det mest direkta sättet att tjäna pengar via TikTok är att dra nytta av plattformens Creator Fund, som är en del av Creator Next-paraplyet med intäktsverktyg.

Denna fond inrättades av TikTok för att uppmuntra användare att skapa viralt innehåll, men detaljerna kring hur mycket den betalar är dunkla. Precis som i fallet med Snapchat (som har en liknande fond) är det företaget som bestämmer vilka som väljs ut till Creator Fund och hur mycket de får betalt.

En TikTok-skapare kan dock anmäla sig för att komma i fråga för Creator Fund om han eller hon uppfyller följande kriterier:

  • Är minst 18 år gammal.
  • Är baserad i USA, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien eller Storbritannien.
  • Har minst 10 000 följare med över 100 000 videovisningar under de 30 dagarna före ansökan.
  • Har ett konto som uppfyller riktlinjerna för TikTok-communityt.
  • Att bli en TikTok-stjärna med över 10 000 följare kan ta lite tid om allt du gör är att spela in en kort video då och då, så denna direkta metod för att tjäna pengar är en av de svårare strategierna på den här listan. Den ger dock också en av de mest stabila möjligheterna till inkomst om du blir accepterad i programmet.

Som tidigare nämnts finns det inget fast belopp per visning eller per video. TikTok hävdar att de bestämmer hur mycket en innehållsskapare får betalt baserat på visningar, engagemang och ”andra faktorer”. Vissa skapare rapporterar dock att de tjänar omkring 2-4 cent per 1 000 visningar.

Proffstips: Är du nyfiken på hur mycket pengar ditt TikTok-konto kan generera som en del av Creator Fund? Få en ungefärlig siffra med de här TikTok-inkomstkalkylatorerna online.

Charli D’amelio (@charlidamelio på TikTok) – som har över 108 miljoner följare och 8,6 miljarder gilla-markeringar (ja, det är ”miljarder” med ett ”b”) – har i genomsnitt cirka 30 miljoner visningar per video.

Spekulativt betyder det att hon kan tjäna omkring 600 dollar per video.

Det bör noteras att Charli D’amelio är en av de mest populära videoskaparna på plattformen. Med samma lön kan en genomsnittlig person bara förvänta sig att tjäna en liten handfull växel genom Creator Fund.

pengar tiktok

2. Ta emot virtuella gåvor

En annan (ofta underutnyttjad) aspekt av Creator Next är de virtuella föremål som erbjuds användarna.

Det finns tre typer av virtuella gåvor på TikTok:

  • Mynt: Det här är användarsidans valuta i appen. Användarna kan köpa mynt med sina egna pengar och lösa in dem mot gåvor i appen.
  • Gåvor: Dessa är virtuella föremål som kan läggas upp på videor eller live streams för att tacka eller berömma skapare för att de har skapat fantastiskt innehåll. Användarna köper gåvor med mynt och behåller dem sedan för utbetalning när de ser en video som de gillar. Kravet för att få live-gåvor är lägre än för videogåvor: TikTok kräver att du har 100 000 följare för att få videogåvor, men bara 1 000 följare för att få livegåvor.
  • Diamanter: Detta är skaparens valuta. Gåvor som en skapare får kan omvandlas till diamanter, som skapare sedan kan lösa in mot riktiga pengar.
  • När det gäller priset på mynt är detta kostnaden från och med mars 2022:

TikTok-myntpriset.

Användare ger gåvor till en TikToker när de tittar på deras live stream eller video, vilket är när konverteringen till diamanter sker. Diamanter kan inte köpas utan kan endast intjänas genom gåvor.

Diamanter kan konverteras till riktiga pengar.

I skrivande stund är en diamant endast värd cirka fem cent. Med det sagt kan populära innehållsskapare med en stor publik utnyttja detta för att tjäna en betydande summa pengar.

Här är hur processen fungerar steg för steg ur skaparens perspektiv:

  • En skapare går live på TikTok och börjar skapa innehåll.
  • Tittare som tittar in och gillar innehållet kan donera gåvor, som har köpts med mynt.
  • Baserat på myntvärdet för den specifika gåvan kommer TikTok att tilldela ett antal diamanter till skaparen.
  • Skaparen kan sedan lösa in dessa diamanter mot kontanter och överföra pengarna till PayPal eller en annan plattform från tredje part som stöds. Du måste ha diamanter till ett värde av minst 100 dollar för att kunna göra uttag.

Observera att diamanter inte kan omvandlas tillbaka till gåvor.

3. Ta emot tips

TikToks dricksfunktion lanserades med uppdateringen Creator Next från december 2021. Även om det är mycket vanligare att ge dricks till kreatörer på nätet i asiatiska länder, ökar det i USA och har potential att bli en betydande inkomstkälla.

Till skillnad från live- och videogåvor får onlineskapare 100 % av de pengar de får från dricks (eftersom drickarna täcker behandlingsavgifterna).

För att ta emot dricks måste du ha ett Stripe-konto för att kunna hantera betalningar. Endast personliga TikTok-konton är berättigade till dricks (inte företagskonton). Dricks är maximalt 100 dollar per transaktion.

4. Utnyttja TikTok Creator Marketplace

TikTok Creator Marketplace (TTCM) är den del av plattformen Creator Next där varumärken ansluter sig till TikTok-skapare för att öka sin försäljning och/eller öka varumärkeskännedomen. Med andra ord är det ett inbyggt verktyg som underlättar produktionen av sponsrat innehåll.

Den här plattformen erbjuder banbrytande dataanalyser om kreatörernas konton, vilket hjälper dig att se hur din publik växer. Den berättar också för varumärken om vem din publik är och hjälper dem att avgöra om ditt konto är en bra matchning för deras produkter eller tjänster.

Det fina med TTCM är att du inte behöver ha en enorm följarskara för att få kontakt med varumärken. Så länge du har minst 10 000 följare har du tillgång till företag som kan vara villiga att betala dig för en notis eller ett partnerskap.

5. Främja ny musik

För blivande musikartister är TikTok en fantastisk resurs för att få uppmärksamhet. Och det innebär att kreatörer kan tjäna pengar genom att inkludera viss musik i sina videor.

För närvarande kan detta göras genom ett par tredjepartsappar (PlaylistPush och OmariMC) som betalar en rimlig summa pengar för att populära användare ska lägga till låtar i videor.

Tredjepartsmusiker når ut till dessa promotionappar, som fungerar som mellanhänder och får sin musik på en populär skapares sida.

Alternativt har TikTok-musikerkonton ökat och många nya artister har dykt upp på plattformen och utnyttjar sin popularitet för att få följare/streamers på sajter som Apple Music och Spotify.

Vissa har till och med lyckats omvandla sina TikTok-succéer till skivkontrakt.

tjana pengar tiktok

6. Bli en TikTok-influencer

TikTok är en utmärkt plattform för influencer marketing, i likhet med Instagram och Twitter.

Addison Rae (@addisonre) är kanske ett av de bästa exemplen på denna strategi. Samtidigt som hon är en del av TikTok Creator Fund har hon också lanserat sitt eget klädmärke (som passande nog heter Addison). Hennes kampanjer för influencer marketing kretsar ofta kring främjandet av detta märke.

Du behöver dock inte ha en egen produkt för att sälja på TikTok; det finns gott om pengar att tjäna på att sälja eller marknadsföra andras produkter.

En TikTok-influencer kan vara involverad i följande aktiviteter:

  • Affiliate-marknadsföring
  • Varumärkesambassadörer
  • Sponsrade evenemang
  • Sponsrade inlägg
  • För att komma i kontakt med varumärken som är villiga att betala för dessa saker, ingår många TikTokers avtal med sponsringsbyråer för varumärken, som är företag som spelar matchmaker mellan influencers på nätet och varumärken som vill sponsra deras innehåll. (Det här arrangemanget liknar TTCM, men arrangemangen sker utanför TikTok).

TikTokers som arbetar via sponsringsbyråer tar vanligtvis ut cirka 1-2 cent per visning av sponsrade inlägg, vilket är en mycket högre avgift än vad som betalas ut av TikTok Creator Fund.

Influencers som inte är partner med en byrå (som vanligtvis har en stor publik) är kända för att få en fast avgift på cirka 200 till 2 000 dollar per sponsrat inlägg.

7. Skapa trafik till något annat ställe än TikTok

Även om användare vanligtvis inte driver trafik till andra plattformar i sina videor kan en innehållsskapare länka sin Instagram eller YouTube till sin kontoprofil. För tillfället är det de enda två alternativa sociala medieplattformar som tillåts på TikTok.

Du kan dock också lägga till en länk till din egen webbplats i din bio. På så sätt kan du marknadsföra den länken genom det innehåll du skapar och leda användarna till en plattform där du kan utnyttja affiliatemarknadsföring (eller sälja dina produkter och tjänster), t.ex. en blogg.

Dessutom laddar gamers ofta upp klipp av sina höjdpunkter eller liveströmmar från videospel i ett försök att driva trafik till sin Twitch- eller Discord-kanal, vilket är ett annat bra exempel. Eftersom dessa plattformar inte stöds av TikTok måste du muntligen tala om för dina tittare att de kan hitta dig på Twitch eller Discord eller lägga in länken i din bio.

8. Främja en tjänst

Att främja en tjänst är ett utmärkt sätt att tjäna pengar med TikTok.

En skapare, Heather Felix, ger ett exempel på hur:

”[En] skapare som jag är vän med, som gör modevideor, erbjuder personlig stylingrådgivning mot en avgift och har en betydande kundbas och inkomst nu.”

Denna icke namngivna skapare lärde sig att marknadsföra sig till sin nisch och erbjuda stylingrådgivning till kunder mot en avgift.

En TikTok-användare som erbjuder en tjänst kan fungera för flera nischer.

Till exempel kan grafiska designers visa upp sitt arbete i en TikTok-video och erbjuda kurser för sina följare. Musikproducenter kan visa upp låtar som de har satt ihop och erbjuda sig att lära andra att göra samma sak.

Den här modellen gör det möjligt för en skapare att bestämma priserna för de tjänster de erbjuder.

Dessutom kan du kombinera det här tipset med TikTok Creator Marketplace för att få med andra kreatörer som är villiga att annonsera din tjänst mot en liten provision.

9. Hantera TikTok-annonseringskampanjer för företag

TikTok är en relativt ung plattform med en ung publik, och inte alla företagare ser det som en lönsam källa till marknadsföring eller inkomster. Även om de gör det är det relativt få som förstår vad det är och hur det fungerar tillräckligt detaljerat för att utnyttja det för dessa ändamål.

Och det är ett stort missat tillfälle, eftersom annonser visas mellan strängar av TikTok-videor som tittarna inte kan hoppa över på cirka fem sekunder.

Bara i USA har TikTok över 73 miljoner användare som tittar på videor dagligen. Så ur ett digitalt marknadsföringsperspektiv är detta en guldgruva för alla företagare som letar efter annonsutrymme.

Det är där du kommer in i bilden: du kan tjäna pengar genom att fungera som en betald TikTok-annonseringskonsult. Dessa konsulter skapar TikTok-annonser för varumärken och företag att köra på sina konton.

Det här är ett av de bästa jobben inom hantering av sociala medier för frilansare eftersom uppsidan är enorm. Betalda annonskampanjer kan ha en direkt inverkan på en kunds resultat – vilket innebär att det är lätt att koppla det arbete du gör för dem till hur mycket pengar de tjänar. Därför kan effektiva annonsansvariga få höga priser (50 dollar i timmen eller mer).

10. Bli en TikTok-konsult och/eller -manager

På samma tema som i listan ovan övergår vissa framgångsrika TikTok-användare till att arbeta som konsulter och/eller chefer för andra, mindre erfarna användare som vill utöka sin publik.

Exempelvis anlitar personer eller varumärken ofta en erfaren TikTok-konsult för att hjälpa dem att sköta sitt TikTok-konto och få det att växa till nya nivåer. TikTok-chefer ansvarar för att hantera en hel TikTok-närvaro för ett eller flera företag. Detta innebär att välja hashtaggar för dem, samarbeta med andra influencers och engagera sig i kommentarer från tittarna.

För att bli TikTok-konsult eller -chef behöver du ha en viss dokumenterad erfarenhet av plattformen och en stark meritlista med följare, gilla-markeringar och engagemang.

I huvudsak måste du bevisa att du kan bygga upp en lojal, engagerad publik för ett varumärke eller företag genom att först göra detta för dig själv.

Tips för att utveckla ditt TikTok-företag

Oavsett vilken TikTok-monetariseringsstrategi du väljer är visningar allt. Som TikTok-skapare behöver du ögon i dina videor och din profil om du vill ha en chans att tjäna pengar på plattformen.

Att växa din verksamhet och dina TikTok-anhängare för ditt konto kan göras på samma sätt som på andra sociala medieplattformar med några grundläggande strategier:

  • Använd populära hashtaggar (sådana med tusentals följare) i dina inlägg så mycket som möjligt.
  • Samarbeta med andra användare som befinner sig inom din TikTok-nisch. Genom att samordna era insatser kan varje skapare utnyttja den andras publik.
  • Var konsekvent och håll dig till ett tema för din profil och dina videor. Detta kommer att hjälpa dig att bygga upp en genuin och lojal publik.
  • Utnyttja effekter och andra roliga aspekter av skärmen för att skapa TikTok-videor.
  • Se till att din profilbild är vänlig och om möjligt återspeglar vad ditt konto handlar om.
  • Även om du kan lägga upp videor som är upp till tre minuter långa (från och med början av 2022), håll dig till kort videoinnehåll om inte profilens tema kräver mer detaljer.
  • Använd populära låtar i dina videor. Detta ökar sannolikheten för att din video visas i en användares flöde.

tjana inkomst tiktok

Fokusera framför allt på att öka trafiken till din profil. Andra hjälpsamma strategier handlar om att ansluta till din publik på en djupare nivå. När allt kommer omkring vill ingen stödja en person som låtsas att hans eller hennes följare inte existerar.

Om du stöter på en kreativ vägg, ta kontakt med dina följare. Live stream och prata med dem, och fråga vilket innehåll de vill se skapas. Alla dessa tips kan hjälpa dig att sakta börja växa på din TikTok.

Vanliga frågor om att tjäna pengar på TikTok

Kan man få betalt per visning på TikTok?

Ja, du kan få betalt per visning genom TikTok Creator Fund. Även om den faktiska betalningsfördelningsformeln inte publiceras av företaget har influencers som använder fonden rapporterat att de tjänar omkring 2-4 cent per 1 000 visningar. Det motsvarar ungefär 0,00002 cent till 0,00004 cent per visning. Detta belopp ökar sannolikt ju mer populärt ditt konto blir.

Hur mycket betalar TikTok dig för 1 miljon visningar?

Baserat på den uppskattade intjäningsgraden för deltagare i Creator Fund är den förväntade utbetalningen för en video med 1 miljon visningar 20-40 dollar.

Kan man sälja fysiska produkter på TikTok?

Ja. TikTok-användare som har någon typ av butik kan lägga in en länk till butiken i sin bio och använda plattformen för att marknadsföra sin produkt. Om du använder en Shopify-butik och kopplar den till ett TikTok-företagskonto kan du sätta klistermärken i dina videor som länkar till produkterna i din webbutik.

TikTok lanserade också nyligen ett partnerskap med Teespring, där plattformsanvändare inte ens behöver lämna TikTok-appen för att köpa en Teespring-produkt som annonseras av en skapare.

Kan du odla och sedan sälja ett TikTok-konto?

Det verkar inte finnas någon tydlig klausul i TikToks villkor som begränsar detta, men det är ytterst osannolikt att TikTok skulle godkänna det. Även om det säkert finns en marknad för att sälja populära TikTok-konton ska du veta att du köper eller säljer ett konto med potentiell risk för att det stängs ner.

Kan man sälja tillgång till ett privat TikTok-konto?

I likhet med ett privat Snapchat-konto undrar många om man kan sälja tillgång till ett privat TikTok-konto, där endast godkända följare ser det innehåll du producerar.

Även om det inte finns någon uttrycklig regel som förbjuder detta, förbehåller sig TikTok troligen rätten att spärra ditt konto om du ertappas med att sälja åtkomst – särskilt eftersom dessa konton vanligtvis används för att lägga upp explicit material, vilket är förbjudet.

Tjäna pengar på TikTok: Slutliga tankar

TikTok är en växande social medieplattform som erbjuder fler sätt att tjäna pengar på innehåll än vad folk inser – från Creator Fund till influencer-kampanjer och insamling av TikTok-mynt.

Samtidigt är det osannolikt att du blir miljonär på plattformen över en natt – och det kan ta flera år innan du tjänar en bråkdel av den summan.

Men när man tittar på ersättningar för sociala medier på flera olika plattformar erbjuder TikTok verkligen ett brett utbud av intjäningsstrategier som gör det till en pålitlig källa till små inkomster för alla som är villiga att lägga ner tid och energi.

Artikeln är inspirerad av: https://www.thewaystowealth.com/make-money/tiktok/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.