Innehållsmarknadsföring

Varför företag som vill börja med sociala media egentligen vill börja med innehållsmarknadsföring.  Jag har funderat över den här hajpen med sociala media som sprider sig som en löpeld bland företagen just nu. Alla ska finnas på Facebook och vi ska twittra och hej och hå. Men varför? Har verkligen alla en verksamhet där en fansida på Facebook skulle ha ett sådant fantastiskt värde. Jag tvivlar.

Företag som vill göra sociala medier egentligen vill göra innehållsmarknadsföring

Och jag tror att egentligen är det inte sociala media företagen känner detta skriande behov av utan ”innehållsmarknadsföring” – eller vad man nu kan kalla det engelska begreppet content marketing för. Innehållsmarknadsföring är ingenting som man pratar om i Sverige, i alla fall inte i mina kretsar men rätta mig om jag har fel, så därför är sociala media det som ligger närmast till hands för företagen att sukta efter. Och eftersom Facebook inte känns klockrent för många företag så blir alltid satsningen lite halvdan till slut.

Tänk längre än sociala medier

Därför borde vi prata innehållsmarknadsföring mer. Skulle man sätta sig ner med ett gäng VD:ar och börja förklara vad som menas med detta är jag övertygad om att samtliga skulle inse värdet av företaget bidrar med ett genuint och värdeskapande innehåll.

Idén med innehållsmarknadsföring är absolut inte ny. Content is king är en gammal fin klyscha som vi känner igen. Men värdet är i dessa dagar högre än någonsin med tanke på hur lätt det är för både konsumenter och företagskunder att kolla upp ett företags bransch, produkter eller tjänster innan de ens tänker tanken att ta kontakt med en säljare. Dagens köpare vill sitta inne med fakta och känna att de har kontroll över sin köpprocess.

Utbilda kunderna

Med tanke på det behöver företag ändra sitt tankesätt och utbilda sina kunder genom olika typer av fakta. Det kan vara till exempel white papers, videor, presentationer, webinars (webbseminarier), blogginlägg, e-böcker eller kundcase. Listan kan göras lång.

Att utbilda kunderna genom att erbjuda dem bra innehåll som får dem att komma över sina köphinder och att erbjuda dem detta innan tillfället för deras köpbeslut kan vara avgörande. Smarta marknadsförare, både sådana som satsar på att tjäna pengar på internet och utanför nätet, har under alla år hållit på med någon form av innehållsmarknadsföring. Det är nyligen som detta har fått ett namn och som man fått fler taktiker och kanaler att använda sig av.

Effektivare marknadsföring

Åter till företagens ivriga satsningar på sociala media. Om man skulle sätta sig ner med dem och tala om vad innehållsmarknadsföring innebär och hur de kan använda hävstångseffekten för att få ut sitt innehåll i olika sociala media-kanaler, är jag som sagt övertygad om att de skulle inse att det egentligen är distributionen av värdeskapande innehåll som de är ute efter – inte en Facebook-sida. De skulle inse att sociala media bara är en del av deras innehållsmarknadsföringsstrategi (man borde verkligen hitta ett bättre svenskt ord…).

Jag har sett statistik som säger att företag med en blogg har 67% fler leads, om det ligger någon sanning bakom denna ganska höga siffra är svårt att säga. Men min poäng är att företagare borde ta och tänka över om det inte är innehållsmarknadsföring de ska sukta efter istället för sociala media.

Lämna en kommentar