Vad är Google AdSense?

En av de metoder som jag använder för att tjäna pengar hemifrån är Google AdSense och i den här artikeln tänker jag gå igenom vad AdSense egentligen är för något och varför du också kan tjäna pengar på nätet med hjälp av det. Du kommer kunna göra detsamma när du läst klart denna artikel.

AdSense är ett annonseringssystem för Internet som drivs av Google. Man kan säga att det är undersidan av Googles reklammynt. Annonsörer registrerar sig på Googles AdWords-program och använder systemet för att skapa annonser. Annonsen är vanligtvis en kort textannons som innehåller en rubrik, två rader text och en länk till en webbsida. Det kan också vara i så kallat rich media-format såsom bilder eller en video.

Hur ser AdSense annonser ut?

  • Vanligtvis ser annonsen ungefär ut som annonserna överst i den här artikeln. Om jag just nu visar annonser på denna webbplats.
  • Annonsören anger en månadsbudget och beslutar det högsta belopp som de är villiga att betala varje gång någon klickar på deras annons. Om ingen klickar på deras annonser betalar de inte.
  • Annonsörerna brukar inte välja de webbplatser som deras annonser kommer att visas på. De har möjlighet att göra det, men de flesta annonsörer gör det inte utan föredrar att placeringen påverkas av sökord och hur mycket sökorden kostar att bjuda på.
  • De förlitar sig alltså på att Google ska titta på alla relevanta webbsidor i sitt AdWords innehållsnätverk och bestämmer vilka är de bästa platserna för att köra sina annonser.

Google adsense

Enkelt att annonsera med AdSense

Det är där AdSense kommer in. Publicister, sådana som jag och kanske även du, registrerar sig på AdSense och få en kod som de klistrar på sina webbsidor. Denna kod kommunicerar sedan med publicistens konto för att se vilken typ av annons som de har valt att visa, filtrera bort annonserna som de inte vill visa och också låta AdSense hålla reda på bland annat visningar, klick och inkomster.

Men den viktigaste uppgiften AdSense-koden har är att tala om för AdSense-systemet att sätta in en annons på den platsen på webbplatsen.

Många annonsörer och publicister

AdSense tar de annonser som de fått från AdWords-annonsörerna och distribuerar dem bland publicister och webbplatser som har anmält sig till AdSense. Google är ganska förtegna om hur många webbpublicister som använder AdSense, men i ett blogginlägg under 2010 nämnde företaget en siffra på över en miljon. Man ska då ha i åtanke att varje publicist har flera sidor och webbplatser, och därför har många ställen att lägga upp annonser på.

Fast det som gör Google AdSense så speciellt är inte bara dess storlek – vilket förstås bidrar till att göra det attraktivt för annonsörer. Det är systemets matching teknik.

Kriterium för AdSense annonser

Google matchar sina AdWords-annonser med sina AdSense-publicister genom en kombination av olika kriterier. De sökord som annonsören valt för sina annonser är självklart ett kriterium. AdSense “läser” varje webbsida i innehållsnätverket, dvs de sidor som har AdSense-kod, och matchar sökorden på dessa sidor med AdWords-annonsörernas sökord. Systemet matchar också annonserna med sökorden som människor skriver in i Googles sökmotor och visar annonserna bredvid sökresultaten.

Internetanvändarnas beteende är en annan del. En sida om till exempel inredning kan visa annonser för böcker och möbler, men om AdSense ser att de tre sista webbplatserna användaren besökte innan också handlade om astrologi kan systemet även visa en annons för en inredningstidning också.

Kostnad per klick

Även priset är en faktor. AdSense multiplicerar den högsta kostnaden per klick för annonsören med en poäng som baseras på annonsens klickfrekvens för att bestämma i vilken ordning annonserna ska visas i en annonsenhet och delvis också på vilka sajter de ska visas.

Exakt hur AdSense gör alla dessa beräkningar är komplicerat och Google vill heller inte förklara exakt hur de gör allt. Men föreställ dig AdWords som en tratt där annonsörerna häller sina annonser och AdSense som röret som Google styr flödet ut på nätverkets webbsidor genom.

68 procent behåller publicisten

När annonserna är på plats tar Google betalt av annonsören för varje klick som en annons får. Ägaren till webbsidan där annonsen finns får 68 procent av detta belopp och Google behåller 32 procent själva.

De beräkningar som används för att fördela annonser kan vara komplexa, men principen är enkel. Och den fungerar. Under tredje kvartalet 2010 rapporterade Google intäkter från AdSense på 2 200 000 000 dollar – en hisnande summa och 30 procent av bolagets totala intäkter.

Det innebär att Google i juli, augusti och september 2010 betalade ut totalt 1,5 miljarder dollar till publicister i deras AdSense-nätverk.

Tjäna pengar med AdSense

Givetvis tjänar inte alla som har AdSense-annonser på sin webbplats en massa pengar. Men många gör det. Google begränsar inte de belopp som de betalar sina publicister så de som vet hur man optimerar sina AdSense-annonser, producerar innehåll som folk vill läsa och vet hur man får mycket besökare till sin sajt kan få gigantiska checkar från sökmotorjätten. Med andra ord – se till att du får full koll på Google AdSense redan idag!

Lämna en kommentar