Ska du nischa din blogg eller låta den vara fri?

Ska du skriva ett blogginlägg om varje idé du får? Eller ska du välja ett ämne och skriva blogginlägg om det tills orden börjar förfölja dig på natten? För att ge dig ett enkelt svar – en nischad blogg har större chans att bli lönsam. Men låt oss gå in på mer detaljer om bloggnischer så att du kan fatta ett välgrundat beslut, ska vi?

Vad är en nisch inom bloggandet?

Enkelt uttryckt innebär valet av en nisch för din blogg att du fokuserar på ett enda ämne övergripande. En nischad blogg har ett allmänt tema och alla inlägg täcker de olika aspekterna av det ämnet.

I motsats till en flernischad blogg som inte fokuserar på ett specifikt ämne. På en flernischad blogg kan du hitta olika ämnen. Vanligaste sådana bloggar är livsstilsbloggar där du kan hitta ämnen som sträcker sig från lösningar för hemmet till mode, hälsa och husdjur.

En blogg kan nischas ner utifrån olika faktorer:

  • Publikens åldersgrupp (tonåringar, unga vuxna, vuxna, äldre, millennials).
  • Publikens sociala situation (pappor, ensamstående mammor, företagare).
  • Bransch (marknadsföring, skrivande, fitness, tillverkning).
  • Produkter (prylar, möbler, kläder, böcker).
  • Tjänster (bloggande, webbutveckling, frilansande, coachning)

nisch blogg

En nisch är vanligtvis något brett

Ett exempel skulle vara hälsonischen. Den är inriktad på hälsofrågor samtidigt som den innehåller en mängd olika ämnen. Men den kan brytas ner i fler undernischer. Inom hälsonischen är några exempel på undernischer: viktminskning, dieter, yoga, fitness.

Dessa kan också vara inriktade på specifika målgrupper som: yoga för nybörjare eller yoga för ryggsmärta, viktminskning för datanördar, keto-diet eller lågkolhydratkost. Ta som exempel bloggen Curvyyoga. Den ligger inom yoganischen, men talar inte allmänt utan riktar sig till en viss målgrupp – kurviga personer.

När du bryter ner nischen till en specifik målgrupp kan du skapa mer personligt och relaterbart innehåll med fokus på specifika problem.

Medan till exempel en ung person som är intresserad av hälsoämnet kanske letar efter hur man bygger muskler, kan en äldre person leta efter tips för att förbättra flexibiliteten och bli av med ledvärk. De har olika problem som kräver olika lösningar.

Varför välja en nisch för bloggande?

För några år sedan var det lättare att få din blogg uppmärksammad eftersom det var mycket lättare att ranka dina inlägg på Google med liten ansträngning. Nyckelordstäthet spelade tidigare en stor roll för rankningen och allt du behövde göra var att använda ditt huvudsakliga nyckelord flera gånger genom inlägget och bam – du rankas (ja, med några fler justeringar, men ödet var mycket viktigt).

Nuförtiden är det inte lika lätt längre.

Om du vill rangordna dina inlägg måste du övertyga Google om att dina inlägg förtjänar att rangordnas med mer än att ha nyckelord utspridda i inlägget. Google måste få veta att du täcker ett visst ämne på djupet och ger dina läsare ett verkligt värde.

Detta uppnås genom långa inlägg (över 1 800 ord) där sammanhanget tyder på att du täcker många aspekter av ämnet. Länkar spelar också en stor roll för rankningen. Både interna länkar till dina andra inlägg och länkar till externa resurser. Interna relevanta länkar är viktiga eftersom de visar att din blogg är resurskrävande i ämnet, och det gillar Google.

Med en bloggnisch kommer alla dina inlägg att vara relaterade, därför kan du länka samman dina inlägg varje gång du kommer med nytt innehåll. En annan aspekt som är värd att nämna är de backlinks som kommer från relaterade webbplatser.

Det är lättare att få backlinks till en nischad blogg. Om du täcker olika ämnen från mat, mode till personliga tankar kanske andra bloggare inte vill skicka sina läsare till en resurs som inte är inriktad på deras specifika intresseområde.

Så inga blandade ämnen?

Även om det bästa tillvägagångssättet är att ha en nischad blogg eftersom det i de flesta fall är det mest lönsamma tillvägagångssättet, betyder det inte att du inte kan arbeta framgångsrikt runt det.

Nyckeln är att marknadsföra den på rätt sätt och att exponera den för rätt publik. Låt oss som exempel ta de ämnen som jag nämnde tidigare. En blogg om mat, mode och personliga tankar.

Om detta skulle vara en multi-nischad blogg som heter något som ”TheEverythingBlog”, skulle du kanske inte se många besökare hoppa på ditt innehåll. De som kanske är intresserade av ämnen om mat kanske inte är intresserade av att veta om dina tankar eller mode.

Vissa kommer att prenumerera på din e-postlista eftersom de gillade dina blogginlägg om modetrender. Men kommer att gå därifrån efter att ha fått e-postmeddelanden om blogginlägg om mat.

Ändå kan du nischas ner till en specifik målgrupp.

Låt oss till exempel säga att du är en mamma som arbetar hemifrån och försöker hålla jämna steg med den mängd uppgifter som du måste ta hand om. Du hittar geniala sätt att spara tid eller pengar på matlagning och matar din modepassion. Dessutom gillar du att dela dina tankar om dina erfarenheter som andra mammor kan relatera till.

Du kan bygga en framgångsrik blogg som täcker alla dessa ämnen om du riktar dig till en specifik målgrupp: upptagna mammor med intresse för matlagning och mode.

Nyckeln är att ha en specifik målgrupp som du bygger din blogg för.

blogg nischad

Fördelar med att ha en bloggnisch

1. Du bygger en hållbar publik

Vanligtvis kommer människor till en blogg och blir ivriga läsare eftersom de är intresserade av det ämne som bloggen täcker. Ett specifikt ämne.

Om du är helt och hållet överallt med dina blogginlägg kommer människor som kommer till din blogg en gång och tycker om ett stycke innehåll kanske inte att återvända.

Säg att de gillade ditt inlägg ”Hur du organiserar dina uppgifter” och prenumererade. Sedan skickar du dem ett e-postmeddelande som marknadsför blogginlägget ”Hur du bygger en lekplats för din katt”. Vad kommer att hända? Du kommer att förlora dem eftersom du inte erbjuder lösningar för deras intresseområde.

Om du fokuserar på en enda nisch har du möjlighet att bygga upp en lojal publik. De läsare som läser alla dina blogginlägg och öppnar alla dina e-postmeddelanden är de mest värdefulla. Det är dem du vill hålla nära och nöjda.

Ett exempel är bloggen Social Media Examiner. De skriver insiktsfulla inlägg om marknadsföring av sociala medier. Därför vet de som är intresserade av ämnet att de ska komma till deras blogg för allt socialt. De prenumererar, är aktiva och återkommande läsare, delar innehållet och litar på varumärket.

2. Du får auktoritet inom nischen

Eftersom du kommer att skriva mycket om nischen i dina blogginlägg kommer du att behärska den även om du inte visste något om ämnet i början.

Om du har kunskap inom den nisch du väljer kommer du att få ännu mer visdom. Om du väljer en nisch för att du vill lära dig mer om ämnet kommer du att göra det. Och det kommer du att göra i stor utsträckning.

Ju mer du fokuserar på samma ämne, desto bättre blir du på det. Och dina tittare kommer att känna det.

En bloggnisch gör dig till expert inom nischen. Vilket bör finnas med i din affärsplan. Auktoritet och att ses som en expert inom din nisch kommer att ge mer uppmärksamhet till din blogg genom omnämnanden, delningar och backlänkar.

Du får trovärdighet, vilket är ovärderligt.

3. Det är lättare att planera och skapa innehåll

Att komma på innehållsidéer för din blogg är inte alltid lätt. Du kommer att uppleva skrivkramp och du kommer att få slut på nya idéer ibland.

Det kan tyckas att det ger dig större frihet att välja vad du vill skriva om om du täcker fler ämnen. Eftersom det finns fler ämnen borde det finnas fler idéer, eller hur?

Det är inte nödvändigt. När du kan välja mellan fler ämnen kan du bli överväldigad utan att veta var du ska börja leta efter idéer. Å andra sidan gör en nischad blogg det lättare att hitta ämnen att ta upp. Förutom att du har en tydlig idé om riktningen för din blogg har du också möjlighet att inspireras av äldre inlägg. Eftersom de alla handlar om samma tema kan du analysera resultaten av äldre inlägg och bestämma dina nästa steg utifrån data.

Du kommer också att ha en publik som är intresserad av det specifika ämnet och en guldgruva av innehållsidéer. Om din publik är engagerad och lämnar kommentarer hittar du idéer till blogginlägg i deras feedback.

Extra fördel: Ju mer du skriver om det ämnet, desto lättare blir det för dig att skriva dina blogginlägg.

nischa din blogg

4. Monetarisering kommer att komma lättare

Det är sant att alla bloggar kan tjäna pengar genom AdSense eller affiliatelänkar. Men det betyder inte att det inte finns nischer som tjänar mer pengar än andra.

Dessutom kanske du inte vill begränsa dig till endast dessa sätt att tjäna pengar på en blogg. Att tjäna pengar genom AdSense kan ge en del pengar, men din blogg kan också ha mer att lida än att vinna. Annonser kan dra bort folk från din blogg.

Med en nischad blogg öppnar du dig för möjligheten att tjäna pengar på din blogg med det mest lönsamma tillvägagångssättet – genom dina egna produkter. Kanske är du ännu inte redo att skapa egna produkter att erbjuda. Men det betyder inte att du inte ska tänka på din bloggplan på lång sikt.

Din blogg är trots allt inte bara en hobby, utan ett företag. Ha detta i åtanke när du fattar beslut.

Är det enda sättet att välja en nisch att gå?

Att välja en nisch för din blogg är det mest effektiva sättet att växa och tjäna pengar med en blogg. Men det betyder inte att du är tvungen att göra det. Ingen kan trots allt garantera att en blogg blir framgångsrik oavsett vilken nisch den riktar sig till. Det som betyder mest är hur mycket ansträngning bloggaren är villig att lägga ner på att skapa en resurskraftig blogg.

Artikeln är inspirerad av: https://medium.com/@diana_21435/should-you-niche-down-your-blog-or-let-it-free-de3ad233b9cd

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.