Hur man startar ett företag för virtuella assistenter

Att starta ett företag för virtuella assistenter är ett utmärkt alternativ för dem som vill starta ett eget företag. Att ha ett eget VA-företag gör det möjligt för dig att bestämma dina egna arbetstider, arbeta med olika kunder och generera inkomster. Om du funderar på att starta en verksamhet som virtuell assistent men inte är säker på vad en virtuell assistent är och hur mycket tjänar virtuella assistenter när de startar eget?

Hur man startar en virtuell assistentverksamhet

Vi svarar på alla dessa frågor och mer i den här artikeln.

Vad är en virtuell assistentverksamhet?

Branschen för virtuella assistenter har upplevt en boom under de senaste åren eftersom fler människor har tagit sig an yrket. Ett virtuellt assistentföretag erbjuder specialiserade färdigheter och tjänster till företagare, allt från allmänna administrativa uppgifter som schemaläggning av möten till hantering av kundrelationer och andra tjänster till upptagna yrkesverksamma.

Är en virtuell assistentverksamhet lönsam?

Virtuella assistenter kan generera betydande inkomster för sig själva, men det beror på flera faktorer som timpris, arbetstid, antal kunder med mera. I USA är den genomsnittliga lönen för en virtuell assistent upp till 20 dollar i timmen, men yrkesverksamma kan ta ut mer eller mindre beroende på erfarenhet och tillgänglighet.

starta virtuell assistent

Varför du bör starta ett företag för virtuella assistenter

Det finns många anledningar till att starta ett eget företag för virtuella assistenter. Om du inte är säker på hur du ska starta ett virtuellt assistentföretag eller varför du ska göra det, är här några skäl till varför du bör överväga det:

  • Du kan bestämma ditt eget schema: Du kan arbeta deltid eller heltid efter behov, beroende på vad dina kunder vill ha.
  • Arbeta med olika projekt: Om du ökar din kundbas kan du erbjuda specialiserade tjänster och arbeta med olika kunder, så att ditt arbete blir mer varierat.
  • Bra inkomstkälla: En VA-verksamhet kan vara en bra inkomstkälla om du vill tjäna lite pengar vid sidan om eller om du vill gå på heltid.
  • Lätt att starta: Du kan börja (eller sluta) med en verksamhet som virtuell assistent när du vill, och du behöver väldigt lite för att komma igång.
  • Värde: Du kan fylla en viktig funktion för småföretagare och upptagna yrkesverksamma som behöver dina tjänster och erbjuda potentiella kunder värde på olika sätt.

Starta ett företag som virtuell assistent i 15 enkla steg

När du väl är redo att bli virtuell assistent kan du hålla farten uppe och börja inrätta ditt företag. Vi går igenom hur du skapar ett framgångsrikt företag för virtuella assistenter och hur du blir en virtuell assistent för kunder.

Välj en nisch

Det första steget för att bli virtuell assistent är att välja en nisch för dig själv. Vissa VA-företag fokuserar till exempel bara på administrativa uppgifter, medan andra erbjuder tjänster som att upprätthålla konton i sociala medier, schemaläggning och andra ad hoc-uppgifter som en personlig assistent kan erbjuda. Tänk på dina färdigheter och var du tror att du kan erbjuda mest värde, och gå därifrån.

Känn till din målgrupp

När du har identifierat din nisch kan du fundera på vem din målgrupp är. Är du ute efter en upptagen yrkesperson, till exempel en solopreneur eller en fastighetsmäklare? Eller vill du i stället erbjuda VA-tjänster till ett litet företag eller en liten verksamhet? Många virtuella assistenter arbetar som personlig assistent eller som virtuell receptionist för företag, medan andra arbetar med flera kunder.

Skapa en affärsplan

Ditt företag blir mer officiellt när du gör en affärsplan, som består av flera delar:

  • Ett företagsnamn, en företagslicens och en juridisk person, om det behövs.
  • Information om vem du riktar dig till som din marknad.
  • Hur du planerar att få nya kunder.
  • Marknadsföringsmaterial för ditt företag.
  • Driftskostnader.
  • Inkomstmål
  • Inrätta ett bankkonto och kreditkort för företag

När du har tagit fram en affärsplan och ett varumärke för ditt VA-företag är nästa steg att organisera inkomsterna. Ett bankkonto och ett kreditkort för företaget hjälper dig att skilja dina arbetspengar från dina privata pengar och gör det lättare att deklarera.

Överväga att teckna vår företagsförsäkring

En företagsförsäkring är ett viktigt steg eftersom den skyddar dig från ansvar och ger ditt företag större säkerhet. Det är ett kostnadseffektivt sätt att hålla ditt företag igång. Det får dig att framstå som trovärdig för potentiella kunder, och det kan hjälpa till med marknadsföringsinsatser.

Investera i relevant teknik

VA-företag behöver rätt teknik för att kunna erbjuda sina tjänster till upptagna kunder, vilket kan variera beroende på vilken typ av uppgifter som ska utföras. Viktig utrustning att tänka på är bland annat följande:

  • En andra monitor/skärm
  • Hörlurar av god kvalitet.
  • Ett skrivbord.
  • En kontorsstol.
  • Ordna din företagsstruktur och registrera dig

Det finns olika alternativ för företagsregistrering och juridiska personer som du kan använda för att strukturera ditt företag och betala skatt.

Du kan arbeta som enskild/oberoende entreprenör och rapportera dina inkomster till skattemyndigheten. För detta alternativ bör du samarbeta med en skatteexpert för att förstå hur mycket statlig skatt du måste hålla inne. Du kan även starta aktiebolag, men det krävs en revisor och lite kapital.

virtuell assistent starta

Planera en marknadsföringsstrategi

Nu när ditt företag är igång är det dags att tänka på att marknadsföra dig själv till småföretagare och onlineföretag.

Se till att framhäva hur virtuellt kunnig du är, hur du kan erbjuda företagare ett mervärde och var tydlig med vilka tjänster du erbjuder. Titta på delar av din affärsplan för att definiera din marknadsföringsstrategi och vilka kanaler som är bäst lämpade för dina tjänster.

Prissätt dina tjänster

När de anlitar virtuella assistenter tenderar de flesta företag att oroa sig för kostnaderna – särskilt små företag. Om du är öppen och konkurrenskraftig med din prissättning kommer du att skilja dig från andra VA-företag.

Innan du prissätter dig själv, titta på vad andra i ditt område tar betalt, särskilt de med liknande erfarenhetsnivå. Vissa VA-företag börjar med en låg timavgift, till exempel 15-20 dollar i timmen, för att locka småföretag och höjer sedan priserna när de fått en etablerad kundbas. Du kan också ta ut fasta avgifter och förskottsbetalningar för olika tjänster och skapa prispaket för att tilltala olika kunder.

Skapa en företagswebbplats

Som nytt företag är det viktigt att etablera sig – en webbplats hjälper till med detta och kan vara avgörande för om du får din första kund. Du kan skapa en snygg och enkel webbplats som visar upp dina tjänster och som kan fungera som ditt visitkort.

Marknadsför ditt företag och hitta kunder

Marknadsför ditt företag genom olika kanaler som sociala medier, betalda annonser och lokala tidningar för att nå ut till så många som möjligt. Du kan hitta jobb som virtuell assistent och ansöka om dem på jobbsajter också för att bredda ditt sökande efter kunder. Avsätt åtminstone en viss tid i månaden för att marknadsföra dig till ditt nuvarande nätverk och hitta nya kunder för att bygga upp din verksamhet.

Sök efter virtuella assistenter

Du kan hitta virtuella assistenter för att utöka ditt nätverk och utvidga ditt tjänsteutbud via webbplatser från tredje part och LinkedIn. På så sätt får du en stark kontakt med virtuella assistenter på olika platser och områden för att öka din täckning för kunder och expandera.

Investera i ett verktyg för tidsuppföljning

De flesta virtuella assistenter börjar med timkontrakt, vilket är anledningen till att tidsuppföljningsverktyg är så användbara. Du kommer att kunna fakturera kunderna på ett transparent sätt och även hålla koll på arbetstider, produktion och hur du kan utveckla ditt företag.

Några bra verktyg för tidsuppföljning är t.ex:

  • Everhour
  • Clockify
  • ClickUp

Be om recensioner

Recensioner är allt! När du väl har byggt upp en solid kundbas och får regelbundet arbete, se till att be dem om recensioner! Glödande recensioner kan verkligen göra skillnad när det gäller att bygga upp din kundbas, så se till att du regelbundet frågar dem. Du kan lägga upp recensioner som vittnesmål på din webbplats, på professionella profiler för nätverkande och andra kanaler som en marknadsföringsstrategi.

Skala din verksamhet

När du bygger upp dina tjänster och utvecklar ditt företag bör du fundera på hur du vill expandera. Vill du erbjuda fler personliga assistenter till företag för att öka täckningen? Eller vill du öka din nuvarande kundbas och försöka erbjuda fler tjänster för att locka dem? Att skala upp ditt företag handlar om att balansera kapacitet och resurser och att se vad dina kunder efterfrågar och hur du kan ge dem mer värde.

virtuell assistent

Tjänster för virtuella assistenter

Det finns många specialiserade tjänster som virtuella assistenter erbjuder, och olika typer av uppgifter för virtuella assistenter beroende på företagets behov. Här är några av de viktigaste virtuella assistenttjänsterna som ditt företag bör erbjuda:

Hantering av sociala medier och upprätthållande av en närvaro i sociala medier

  • Skriva på frilansbasis
  • Inmatning av data
  • Administrativt stöd
  • Svara och ta emot telefonsamtal
  • Schemaläggning av
  • Hantering av e-post
  • Arrangemang av resor
  • Kundsupport
  • Förvaltning av gemenskapen
  • Digital marknadsföring
  • Projektledning

Hur mycket kostar det att starta ett företag som virtuell assistent?

Att starta ett nytt företag innebär i allmänhet en viss kostnad. När du startar ditt eget företag måste du ta hänsyn till företagskostnader som utrustning, marknadsföring och andra utgifter. Att starta ett eget företag för virtuella assistenter kan kosta allt från några hundra dollar till mer beroende på hur mycket du är villig att investera. Det är också viktigt att komma ihåg att du som företagare också kommer att vara ansvarig för att hantera fakturor, skatter och andra ekonomiska aspekter av ditt nya virtuella assistentföretag.

Artikeln är inspirerad av: https://smallbiztrends.com/2022/04/how-to-start-a-virtual-assistant-business.html

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *