10 effektiva rubriker för din copywriting

En av de viktigaste delarna för att bli framgångsrik när det gäller att tjäna pengar på Internet är bra copywriting. Det gäller oavsett om du säljer egna digitala produkter eller är affiliate för andras produkter. Du behöver kunna skriva säljande texter som övertygar läsaren om att produkten du marknadsför är ett måste.

Rubriker för din copywriting

Det första läsaren kommer i kontakt med är rubriken, titeln på din bloggpost eller webbsida, och den måste därför fånga honom eller henne direkt. Tänk bara på kvällstidningarna och deras rubriker. Därför tänkte jag här gå igenom några former för rubriker, närmare bestämt 10 stycken, som har visat sig fungera effektivt.

1. Vem vill också ha [fyll I lämplig grej]?

Detta är den klassiska “Who Else Wants…” är en klassisk metod som trycker på det sociala, känslan av samhörighet och “jag vill också ha det som andra redan har”. Det är ganska flitigt använd, i alla fall inom engelsk copywriting, men det finns en anledning: den funkar.

Vem vill också ha ett system som tjänar pengar medan du sover?
Vem vill också ha mer pengar på bankkontot?
Vem vill också ha mer roligt och mindre stressigt på sin semester?

skapa rubrik

2. Hemligheten bakom [fyll I lämplig grej]

Det här är också en flitigt använd rubrik bland copywriters över hela världen, men det är för att den funkar. Dela med dig av någon form av insider-kunskap och översätt den till en fördel för läsaren.

Hemligheten bakom att skapa en framgångsrik sajt
Hemligheten bakom 13 rätt på Stryktipset
Hemligheten bakom en billig bilförsäkring

3. Här är en metod som hjälper [fyll i något lämpligt] att [fyll i något lämpligt]

Identifiera din målgrupp och den fördel du kan erbjuda dem – sedan fyller du i luckorna I rubriken ovan.

Här är en metod som hjälper bilägare att spara tusentals kronor på försäkringen
Här är en metod som hjälper skidåkare att klara Vasaloppet
Här är en metod som hjälper skribenter att skriva bättre artiklar

4. Det okända sättet att [fyll I något lämpligt]

Ett mer spännande (och mindre vanligt) sätt att uppnå samma effekt som “Hemligheten bakom…”-rubriken.

Det okända sättet att få 1000 nya bloggläsare på 24 timmar
Det okända sättet att tjäna pengar på Internet
Det okända sättet att gå ner i vikt snabbt

5. Bli av med [problem] en gång för alla

En klassisk formel som antingen sätter fingret på ett jobbigt problem eller ett icke tillfredsställt behov som läsaren vill bli av med.

Bli av med dina finnar en gång för alla
Bli av med bilringarna en gång för alla
Bli av med din låga produktivitet på jobbet en gång för alla

6. Här är ett snabbt sätt att [lösa ett problem]

Människor älskar sådant som är snabbt och enkelt när det gäller att lösa ett jobbigt problem.

Här är ett snabbt sätt att bli av med halsontet
Här är ett snabbt sätt att slippa dina glasögon
Här är ett snabbt sätt att göra datorn dubbelt så snabb

7. Nu kan du [någonting man önskar] och ändå [jättebra fördel]

En klassisk “både äta kakan och ha den kvar”-rubrik – och vem gillar inte en sån?

Nu kan du säga upp dig från jobbet och ändå tjäna mer pengar
Nu kan du äta skräpmat varje dag och ändå hålla vikten
Nu kan du köpa en sportbil och ändå få plats med hela familjen

8. [Gör någonting] som [exempel på ett proffs]

En rubrik som får läsaren att drömma om att bli lika duktiga som proffsen inom någonting.

Spela fotboll som Zlatan
Skriv deckare som Camilla Läckberg
Klä dig som en prinsessa

9. Skaffa [eller] Bygg en [fyll I något lämpligt] du kan vara stolt över

Denna rubrik talar till fåfänga, missnöje eller skam. Vad mer behöver sagas?

Skaffa ett leende du kan vara stolt over
Bygg en hemsida du kan vara stolt over
Bygg en muskulös kropp du kan vara stolt over

10. Vad alla borde veta om [fyll i något lämpligt]

Denna typ av rubrik skapar stor nyfikenhet och det blir nästan som en utmaning för läsaren att kolla upp om det är någonting de missat.

Vad alla borde veta om Windows 7
Vad alla borde veta om att tjäna pengar på nätet
Vad alla borde veta om sms-lån

Så, där har du 10 effektiva rubriktyper som du kan använda eller inspireras av om du själv är copywriter för dina webbplatser. Lycka till med skrivandet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *