Vad utmärker en dålig webbplats?

Jag pratade förra veckan om Googles algoritmuppdatering som ska ta hand om problemen med allt skräpinnehåll som tyvärr finns ute på nätet. Det återstår att se hur den kommer att påverka placeringarna i serpen, men förhoppningsvis kommer den att se till att vinnarna blir de som verkligen kämpar och vill bidra med bra innehåll till webben och inte skräp som bara har som uppgift att skapa sajter med annonser för att tjäna pengar på internet.

 

Många internetmarknadsförare har byggt sin verksamhet på att lägga ut dåliga artiklar skrivna av skribenter som knappt tar betalt (och du får ofta vad du betalar för) eller använt autobloggningsprogram och dessa har det nog lite svettigt just nu. Dessa sajter fungerar inte alls längre. Kopierat material fungerar inte 🙂

Vad är det som utmärker en dålig webbplats?

Här är sju punkter:

  • När du besöker sajten består den till största del av annonser, Google AdSense-annonser, affiliatebanners osv. Innehåll ska ge besökaren kvalitet.
  • Alla sidor på webbplatsen ser likadana ut, har samma innehåll och samma annonser. Den enda skillnaden mellan en sida och en annan är ett litet område på varje sida som har unikt innehåll.
  • En webbplats som har en massa sidor som alla är ”optimerade” för samma sökfras, dvs har ett domännamn som ”PinkNintendoDS.com” och sedan 20 sidor som alla har Pink Nintendo DS i huvudtiteln, H1, första paragrafen etc. För hur mycket användbar information kan man egentligen skriva om Pink Nintendo DS?
  • En sajt där i princip alla artiklar har ungefär samma längd. Hur naturligt verkar en webbplats vara om alla artiklar har mellan 300-310 ord? Den ger utan tvekan intryck av att någon anlitat en skribent och betalat honom eller henne för att skriva artiklar med 300 ord. Med tanke på den kvalitet som dessa artiklar brukar hålla så är det helt klart en varningsflagga. Alla artiklar på en sajt ska ha olika längd. En artikel om en hundvisselpipa kan exempelvis vara bara 150 ord, medan en artikel på samma webbplats om hur du använder en hundvisselpipa för att dressera din hund kan vara 950 ord.
  • En webbplats som inte länkar till andra webbplatser, speciellt auktoritetssajter inom området. Eller en sajt som sätter nofollow-attributet på alla utgående länkar. Om du länkar till en sajt, men inte litar på den tillräckligt mycket för att ha den som en dofollow-länk, varför länkar du då till den?
  • Innehåll som är överoptimerat för en specifik sökfras. Förr i tiden använde folk sökordsdensitetsformler för sina huvudsökord och strödde sedan ut ett antal sekundära sökord här och där i texterna. Resultatet blev ofta en mycket dåligt skriven och svårläst text där man lätt kunde se att den var skriven enbart för att ranka väl för ett visst sökord.
  • Innehåll som inte är unikt (denna punkt ska inte behöva förklaras ytterligare) och till stor del har kopierats från en annan sajt, dvs autobloggningsprogram som fyller din webbplats med artiklar från artikelarkiv eller produkter från till exempel Amazon.

Lämna en kommentar