Sökmotoroptimering – gör jobbet själv

Har du funderat på det här med sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas? Annars borde du genast börja göra det – att ranka högt i Googles sökresultat kan ha en fenomenal effekt på framgången för ditt företag och hur mycket pengar du tjänar. Och de två val du har för att få fart på det hela är att antingen anlita ett sökmotoroptimeringsföretag, eller om du har tid och lust, göra ett par förändringar på din hemsida själv. För dig som är inne på gör-det-själv-spåret kommer här en snabbkurs i sökoptimering:

Steg 1: Fundera ut bra sökord

Vilka sökord tror du dina kunder skulle skriva in på Google för att söka efter dina produkter eller tjänster? Ett sökord kan vara ett ord (t.ex. “optimering”), men flera sökord eller sökfraser brukar vara att föredra eftersom de är mer specifika och mer sannolika att motsvara vad dina kunder letar efter (t.ex. ”tjäna pengar på internet“).

Skriv ner så många sökord du kan komma på. Om ni är flera som jobbar på företaget, gör brainstorm tillsammans. Tänk på alternativa ord att använda för din sökmotoroptimering. Fundera även över geografiskt lokala fraser om du tror att de kan vara viktiga för din kund (t.ex. “städning Uppsala”). Du kan också få idéer från dina konkurrenters webbplatser. Försök att göra en lista på 20-30 sökordsfraser.

Konkurrens spelar roll

Välj sedan två sökordsfraser som du tror att dina kunder skulle söka på mest. Men kom också ihåg, att ju högre konkurrens det finns för ett sökord, desto svårare är det att nå topplaceringarna. Om du vill ranka högt i Google för sökordet “försäkring” har du en väldigt lång resa framför dig. Så försök välja de två sökordsfraser som är mest relevanta för din verksamhet, men som inte är vaga eller konkurrensutsatta. Det är en bra idé att ha 2 eller 3 orden i varje fras (t.ex. “bröllop catering” och ”bröllop catering lyx”).

När du har valt dina två bästa sökordsfraser är det dags för nästa steg i din sökmotoroptimering: förbättringar på din hemsida.

Steg 2: Webbcopy

Med webbcopy avses alla ord och texter på din webbplats. Eftersom innehållet är det som sökmotorerna bryr sig om, måste sökordsfraserna placeras strategiskt på din webbsida för att övertyga Google om att ditt innehåll är mycket relevant för dessa sökord. Ju mer framträdande de är, desto bättre. Och glöm inte att hur viktiga sökmotorerna är, så kommer kunderna alltid först. Därför måste du först och främst se till att dina texter är lättlästa och tilltalar de som ska läsa dem.

Så här ser du till att din sida blir optimerad för dina sökord:

  • Placera dina sökord i rubrikerna, helst i början av respektive rubrik
  • Se till att få med dina sökord i början och slutet av texten – och ett par gånger i mitten också förstås
  • Använd fet eller kursiv stil på sökorden där det passar
  • Istället för att ha en länk till en annan sida där det står “Klicka här för att läsa mer”, använd dina sökord som länktext, t.ex. “Läs mer om att tjäna pengar hemifrån”.

Ett viktigt tips är att även inkludera dina sökord i den så kallad titeltaggen i din HTML-kod. Om du kan HTML kan du göra dessa förändringar själv, annars kan du be din webbutvecklare att göra det om du är osäker på hur man gör.

När du har gjort dessa förändringar din hemsida, fundera över om du ska lägga till nytt innehåll, till exempel detaljerade beskrivningar av vad du erbjuder, en sida för vanliga frågor och informativa artiklar om dina produkter och tjänster – allt det här hjälper till i din sökmotoroptimering. Om du inte vill skriva dessa texter själv, kan du ta hjälp av en duktig copywriter.

Det är också bra att komma ihåg att sökmotorer bara kan läsa text, inte bilder. Ofta använder webbutvecklare bilder till exempelvis rubriker för att det ska se bättre ut för hemsidans besökare eller använder Flash för animering. Detta blir visserligen ofta snyggt, men är tyvärr ett stort hinder för sökmotorer.

Steg 3: Länkar

Varje länk från en annan webbplats in till din webbplats (inte länkar ut från din webbplats) betraktar sökmotorer som en röst på din webbplats i vad man skulle kunna beskriva som en popularitetstävling och länkar förbättrar därför din ranking.

Men det är kvaliteten, inte kvantiteten, på inlänkarna som är avgörande vid sökmotoroptimering. Webbplatsen som länkar till dig bör vara relevant för din bransch och gärna vara en auktoritetssida med ett högt anseende hos Google. Tio kvalitetslänkar räcker bra mycket längre än 500 länkar från webbplatser med låg kvalitet och anseende. På samma sätt som ditt personliga affärsnätverk kan ha en betydande inverkan på ditt företags framgång, så kan även det nätverk du bygger på Internet få stor betydelse om du får viktiga sidor att länka till dig.

Börja med att brainstorma fram alla relevanta webbplatser som kan tänkas kunna länka till er, som till exempel icke-konkurrerande företag, branschföreningar och organisationer. Skriv ett vänligt mail till var och en där du beskriver varför det skulle vara bra för deras besökare att känna till och få veta mer om ditt företag, och uppmana dem sedan att skapa en länk till din webbplats. De flesta människor svarar inte första gången, så ett uppföljande telefonsamtal är oftast nödvändigt.

Hur kan du övervaka dina resultat?

Övervaka resultatet av din sökmotoroptimering och din rankning i Google under de närmaste månaderna genom att skriva dina valda sökord i sökrutan, och följ hur din rankning förändras. Titta också på ditt webbhotells rapporter för att få reda på vilka ord som besökarna använder för att hitta din webbplats.

Gör även ovanstående för varje undersida på din webbplats. Kom också ihåg att hela tiden uppdatera ditt innehåll och ständigt försöka öka antalet länkar till din webbplats.

I takt med att du klättrar i Googles ranking bör du se motsvarande ökning av webbtrafik och en ökning av försäljningen. Kom också ihåg att fråga dina kunder var de hittat dig så att du kan mäta framgången för din marknadsföring på sökmotorerna och i andra kanaler. Poängen med att mäta ditt resultat är att du ska kunna förbättra det.

Lycka till med din sökmotoroptimering!

Lämna en kommentar