Skapa inkomst från din blogg

Hur du ska tänka för att få inkomster från din blogg

Vi har i de andra artiklarna här på sidan gått igenom hur du ska gå tillväga för att tjäna pengar på din blogg. Affiliate inkomster, banners och samarbetsavtal i all ära men man kommer ingenstans om man inte har rätt tänk kring sin blogg.

Vi delar här med oss av våra bästa tips för hur man bland annat skapar sitt personliga varumärke, hur man går från en “trevlig liten modeblogg” till att verkligen börja tjäna pengar på riktigt.

Börja blogga på egen domän

En av de viktigaste tipsen som bloggen ger är att man börjar blogga för sig själv, och ingen annan. Med det syftar man på att blogga under sin egen domänadress. Så länge man använder sig av bloggtjänster som Blogg.se och liknande så skriver man egentligen åt dem och all trafik man skapar ger man dessutom bort.

Det är en bra deal så länge man är en liten bloggare men ju större man blir desto sämre blir dealen. Det är inte så svårt att skaffa sig en egen domänadress, installera WordPress och importera sin text från sin tidigare blogg. Ju tidigare man vet om att man satsar seriöst och gör detta, desto bättre är det.

Bygga personligt varumärke

Att bygga sitt personliga varumärke är också en mycket viktig punkt för att lyckas och bli riktigt stor. Det finns i dagsläget tusentals…t u s e n t a l s …. bloggar som konkurrerar om samma läsare. Alla bloggar om ungefär samma saker, några är snygga, några är kontroversiella och några skriver roligt men för att verkligen stå ut är det viktigt att man visar vad man står för.

Skapa återkommande läsare

Vem man verkligen är. Låt bloggen ha en viss struktur som gör att besökarna återkommer dag ut och dag in med saker som de förväntar sig att hitta. Ett bra tips på detta är att tex ha vissa typer av inlägg som man alltid gör tex något roligt hatobjekt som man alltid dissar. Man ska bli “bloggaren som…” det ena eller andra.

Skapa framgång med din blogg

Detta är långt ifrån något unikt och används av företag, författare, krönikörer etc men ändå bara en bråkdel av alla bloggare. Och vet du? Det är den andelen bloggare som oftast gör bra ifrån sig, får sköna reklamkontrakt, drar tusentals besökare och får härliga extrainkomster från sin blogg.

Så mäter du dina annonsers effektivitet

När man har lagt upp annonser på sin blogg eller hemsida så kan det vara bra att mäta hur effektiva de egentligen är. Som publicist vill man förstås att annonserna ska vara så effektiva som möjligt, och därför är det viktigt att veta vilka annonser som fungerar bäst.

Beroende på vilka annonser man har, var man placerar dessa annonser, vilka besökare som ser annonserna och en mängd andra faktorer så kommer annonsernas effektivitet att skilja på sig.

Genom att till exempel flytta upp en annons från längst ned i ett blogginlägg till högst upp i ett blogginlägg kan man mångdubbla mängden klick på annonsen, vilket förstås ger mer pengar till dig som publicist. Här kommer några grundläggande termer och formler för dig som är nybörjare inom internetmarknadsföring.

Ordlista annonser på webben

  • Click-through rate (CTR) – Den mest grundläggande formeln inom internetmarknadsföring. Det här talet visar hur stor andel av dina besökare som har klickat på en annons. Ju högre CTR, desto effektivare är annonsen.

 

  • Cost per click (CPC) – Det här talet visar hur mycket du i genomsnitt tjänar per annonsklick. Tänk på att en annons med hög CTR och lågt CPC fortfarande kan generera mer intäkter än en annons med låg CTR och hög CPC.

 

  • Return per thousand impressions (RPM) – Det här är kanske det bästa talet att använda när du jämför olika annonser och bloggar med varandra. RPM visar hur mycket intäkter per 1000 visningar som en annons ger.

Lämna en kommentar